“Their hands fitted well, the grip was intricate, unbreakable, there were so many points of contact”. OIanMcEwan, στη σελίδα 52 του TheInnocentδίνει μια από τις ωραιότερες περιγραφές των χεριών ενός άνδρα και μιας γυναίκας: δακτύλων που συσφίγγονται αναζητώντας αναγνωριστικά τις θέσεις τους στις γραμμές εκείνων του άλλου. Η δύναμη της γραφής του McEwan πηγάζει ακριβώς από την ευστοχία της λεπτομέρειας. Η συγκρότηση των μυθιστορημάτων του μοιάζει να βασίζεται στην ευαισθησία με την οποία είναι δομημένη μια εικόνα, έτσι ώστε όσο και να τη μεγεθύνει ο αναγνώστης δεν παρεμποδίζεται από κόκκο, αλλά συνεχίζει να βλέπει με κρυστάλλινη καθαρότητα τα εξ ων συνετέθη.
Ενδεχομένως αυτό να αποτελεί και μέρος του προβλήματος της μυθοπλασίας του McEwan: οι υπέροχες συναρμολογούμενες κατασκευές του είναι τόσο λεπτεπίλεπτες ώστε μόνο ως tableauxvivantsμπορούν να λειτουργήσουν. Εισάγοντας την παραμικρή κίνηση, μια ιδέα δυναμικής, οι αρθρώσεις μπλοκάρουν και το σύνολο κολλάει. Συνήθως, οι ήρωές του είναι τόσο ζωηρά σκιαγραφημένοι που ξεχνάς την προφανή (και πρωτοφανή) τους ατυπικότητα, η οποία στρεσάρει το suspensionofdisbeliefστα όριά του: sociopathsμε τον μαγνητισμό του ChristianBale εισβάλλουν σαββατιάτικα στο uppermiddleclassσπίτι σου και θέλουν να βιάσουν την κόρη σου, νευροχειρουργοί πατέρες που τους σώζουν από βέβαιο θάνατο στο καπάκι της απόπειρας, ζευγάρια που βιώνουν τραυματικά την πρώτη νύχτα γάμου σε βαθμό τραγωδίας (είδατε τι πάθαιναν στα ‘50sπου δεν είχαν σεξουαλική διαπαιδαγώγηση;), εραστές που μετατρέπονται απολύτως ορθολογικά σκεπτόμενοι σε δολοφόνους τεμαχιστές πτωμάτων. Καθώς η πρόζα καλύπτει τις λογικές ακροβασίες, αργείς να ανακαλύψεις ότι το έργο του McEwanμοιάζει ώρες ώρες να βασίζεται στο θυμόσοφο λαϊκό δόγμα της «κακιάς στιγμής» – της στατιστικής απιθανότητας που μετατρέπει συνηθισμένους ανθρώπους σε αθύρματα μιας βάσκανου μοίρας. Και μια και όλοι βρίσκονται στο έλεος της τυχαιότητας, το επιχείρημα της βασικής πλοκής των ατελών κομψοτεχνημάτων του συγγενεύει άμεσα με εκείνο του Jokerπρος τον Batmanστο KillingJokeτου AlanMoore. Όπου ο αρχετυπικός psychokillerεκμυστηρεύεται στον αντίπαλό του τι τον μετέτρεψε από καθημερινό σύζυγο με τετριμμένα οικογενειακά διλήμματα σε ψυχοπαθή δολοφόνο (και μπορεί να κάνει τον καθένα μας να πιάσει τη φαλτσέτα και να κόβει αβέρτα λαιμούς): “onebadday” – η κακιά η ώρα, η κακιά στιγμή, ο κακός μας ο καιρός...
Τώρα που ξεμπλέξαμε με τον McEwan (παρεμπιπτόντως, όσα λες ισχύουν ακόμα και για το First Love, Last Rights, τα διηγήματα, το πρώτο του), ας ασχοληθούμε λ.χ. με τον Θεό (...)
Ισχύουν για το Atonement, το The Innocent, το Saturday και το On Chesil Beach. Για τα υπόλοιπα θα σου πω εν καιρώ, διαβάζοντας με increasing frustration. Τον Θεό λέω να τον αφήσω στον Richard Dawkins και τον Ούλον Κόλουφιντ.
"The Rakasha are the Rakasha. That is to say, they are malefic creatures, possessed of great powers, lifespan and the ability to assume nearly any shape. The Rakasha are almost indestructible. Their chiefest lack is a true body; their chiefest virtue, their honour towards gambling debts". [Roger Zelazny, "Lord of Light"]
Εξαιρετικός. Σωστός. Συμφωνώ.
ReplyDeleteΤώρα που ξεμπλέξαμε με τον McEwan (παρεμπιπτόντως, όσα λες ισχύουν ακόμα και για το First Love, Last Rights, τα διηγήματα, το πρώτο του), ας ασχοληθούμε λ.χ. με τον Θεό (...)
Ισχύουν για το Atonement, το The Innocent, το Saturday και το On Chesil Beach. Για τα υπόλοιπα θα σου πω εν καιρώ, διαβάζοντας με increasing frustration. Τον Θεό λέω να τον αφήσω στον Richard Dawkins και τον Ούλον Κόλουφιντ.
ReplyDeleteΑυτόν, τον Κόλουφιντ. Έτσι μπράβο.
ReplyDelete